BERGLYPOSTEN

EKSEMPEL PÅ MÅNADSBREV FOR BERGLY FAMILIEBARNEHAGE

Da har vi klart å legge januar bak oss og vi ser fram til et nytt halv år i barnehagen. Tiden flyr mens vi leker, lærer og koser oss. Det er veldig koselig å starte  opp etter juleferien, med en gjeng småbarn som kommer smilende inn i barnehagen, tydelig glad for å møte hverandre igjen etter ferien.

Bergly dans

Det er  mye fin lek i barnegruppa, og latteren og kosen sitter løst. Vi har merket på mye endring i gruppa når det gjelder lydnivået og måten de kommuniserer på. Hver enkelt lager mer lyd, og de hermer etter hverandre med bevegelser, lyder og ord. Nye ord dukker stadig opp, og det er utrolig spennende å få ta del i denne prosessen. For å stimulere språkutviklinga snakker vi voksne mye og tydelig med barna og benevner alt vi ser og gjør. I tillegg leser vi bøker og synger masse sanger. I frileken leker barna med det de vil, her dannes vennskap og samarbeid. Vi må dele og kommunisere og vi lærer mange begreper underveis.

Denne måneden har vi tatt imot en gutt på 11 måneder og vi ønsker Leo og familien velkommen hos oss. Vi vil ønske lykke til til Ariam som er nå flyttet til Stua. Vi har fremdeles 8 barn og 3 voksne i barnehagen. Vi har en del endringer i personalet i begge barnehagene. Esther og Sigrid er flyttet til Stua fra Bergly. Heidi og Tove Iren jobber i Bergly for det meste. Vi har også Nina på torsdagene når Tove Iren er på Stua. Joann er i Bergly som før.

I januar er tema tannhelse og kropp, i tillegg til vinter. I denne måneden hadde vi lekefortellingen om “Gutten som hadde vondt”,  som kan levendegjøres både med gjenstander fra snakkepakken og  rollelek. Denne fortellingen er lett å formidle til de yngste, og målet vårt er å klare å dramatisere med hjelp av barna. I  samlingene synger vi ofte bevegelses sanger som barna liker veldig godt. Fagområdet som vært i fokus var kropp, bevegelse, mat og helse. Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.

Det har vært også brannøvelse i januar og ikke  enkelt for de små. Noen har blitt redde og andre lot som ingenting har skjedd. Vi kan gjøre mer øvelser framover så de store kan lære hva de skal gjøre når de hører pipe  lyder.

En turdag til Gullhaugen har det blitt og en aketur til Øvre Hageby. Endelig kom snøen og vi kunne få bruke akebrett og  leke i snøen og snømann vi måtte ha. En dag tok vi ute konditorfarge i snøen som barna blitt fristet å smake. Da vi kom inn lagde vi kakao til lunsj og har frys resten av kakaoen som ble kakao-is og blitt spist dagen etterpå

.                        Bergly aking

Siste fredag i januar var hele personalet på  kurs på Bømlo om Livsmestring i barnehage. Det var interessant og lærerik kurs. Vi har også begynt å lage morsdagspresangene som skal være hemmelig.

Varmmaten denne måneden var fiskekaker og  havregrøt som alle barna er veldig glad i. Vi avslutter av og til dagen vårt med sang og musikk. Her vil vi bruke youtube med kjente og ukjente barnesanger. Kanskje vi lærer oss noen nye også.

I februar jobber vi videre med presangene til morsdag og starter med nytt fokus, og skal ha konsentrere oss om fastelavn, karneval og temperatur. Vi fortsetter å ha eventyret “Skinvotten” som vi har fortalt litt i januar. Her treffer vi på musa, frosken, haren, reven, villsvinet, ulven og bjørnen som flytter inn i en vott i skogen. Eventyret er lett å formidle ved hjelp av figurer og andre konkrete hjelpemidler. Vi skal feire også fastelavn og karneval i barnehagen. Vi skal bake boller og koser oss med krem og syltetøy. Det blir også karneval i denne måned og vi gir mer info om dette når det nærmer seg. Barna kan da komme utkledd i barnehagen om de vil. Vi holder det enkelt på småbarns gruppe for å unngå å skremme noen.

Vi ønsker dere en nydelig februar måned.

Hilsen Joann m/team